خانه > سیاست داخلی > تمبر یک میلیارد تومانی دوره قاجاریه که تابحال عکسی از آن چاپ نشده بوده

تمبر یک میلیارد تومانی دوره قاجاریه که تابحال عکسی از آن چاپ نشده بوده

من متخصص تمبر نیستم. این عکس توسط من گرفته شده است. کلکسیونر ایرانی که صاحب این تمبرهاست از بستگان نزدیک من بوده و بیش از 50 سال است که مشغول جمع آوری تمبر است. انسان عجیبیست. هیچوقت در امد آنچنانی نداشت ولی هر پولی بدست می آورد صرف خرید تمبر میکرد. اولین بار که تمبرهای طلایی شصت میلیون تومانی را نشان من داد و قیمت و عکس و توضیحات آنرا در کتاب تمبر ایران با تمبرش مقایسه و کنترل کردم، باورم نمیشد. فکر کردم شاید اشتباه میکند. ولی ممکن نبود، چون او خود یکی از متخصصین تمبر در ایران است ولی ناشناس باقی مانده.  داستان معامله ای که در آن صاحب میلیاردها تومان تمبر شد را برایتان میگویم: حدود سالهای 1350 دوست وی از شهری دیگر با او تماس حاصل نموده و میگوید که شخصی قصد فروش آلبوم تمبر پدر مرحومش را دارد و شرحی حدودی در مورد تمبرها میدهد که تمبرها مربوط به زمان قاجار و رضا شاه بوده و حدودا فلان تعداد است. او به دوستش دستور خرید تمبرها را بدون دیدن آنها میدهد. تمبرها خریداری شده و توسط آن دوست آورده و تحویل وی میگردد.

او میگوید: تمبرها را که درون یک کیف سامسونت بود تحویل گرفتم و کیف را باز کرده و شروع به بررسی تمبر ها کردم. پس از لحظاتی مو بر تنم سیخ شد. نفسم بالا نمی آمد. آنچه را میدیدم برایم باورکردنی نبود. تمبرهای نادری که بصورت ورقهای کامل 10 عددی و برش نخورده، آنهم به تعداد زیاد. انگار این تمبرهایی که یک قرن از عمرشان میگذشت را همین الان چاپ کرده بودند و همانجا فهمیدم که زندگی من زیر و رو شد.

و این اتفاق واقعا افتاد. شاید یک طلسم زندگی او را بکل عوض کرد. او که سالیان سال تمبر جمع کرده بود، کلکسیونش پشیزی در مقابل این گنجینه، ارزش نداشت. چرا گفتم طلسم! از زمانی که او را میشناسم، وجود این تمبرها در زندگی او و عشقی که به تمبر دارد، او را از همه چیز وا داشته. مالیخولیای عجیب و عشقی که به این تمبرها دارد باعث شده که پس از گذشت 38 سال حتی یک عدد از این تمبرها را نیز نفروخته است. او که اکنون یک کارمند باز نشسته است، حتی یک اتومبیل ندارد. سالها از ترس دزدیده شدن کلکسیونش، خانه را بیش از کوتاه ساعاتی ترک نکرده. ثروتی در دست اوست که جرات نشان دادنش را حتی به کسی ندارد.

این عکس که مشاهده میکنید بصورت برگ کامل تا الان مشاهده نشده است و فکر میکنم با ارزش ترین تمبر ایران باشد چون تمبر گرانتری از این وجود ندارد.

نمونه تمبر سری 10 تایی که در پایین میبینید بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد.

( ارزش یک سری برش نخورده، مهر نخورده و کامل همیشه خیلی بیشتر از تمبر تکی میباشد).

تمبر یک ریالی طلایی  که با جوهر طلایی چاپ شده و برای صنعت چاپ آنزمان خارقالعاده بوده.

تاریخ چاپ: حدود 1875 میلادی در دوره ناصرالدین شاه قاجار

قیمت یک عدد در کتاب تمبر ایران چاپ 1384 برابر با شصت میلیون تومان

قیمت این برگ کامل 10 عددی میبایست بیش از یک میلیارد تومان باشد.

از شما عذر میخواهم که مجبور شدم روی تمبر ها واترمارک بگذارم تا جایی باعث کلاهبرداری نشود.

macro-gold-1rl

سری کامل که یک روزنامه به تاریخ روز کنارش گذاشته ام.

البته این عکسها را 3 سال پیش گرفتم.

comp-1-rls-1

مطلب نوشته شده بدلیل تخصص نداشتن من در امر تمبر تخصصی نوشته نشده است و جنبه کارشناسانه نیز ندارد و فقط مشاهداتیست که برایم جالب بود که دیگران نیز ببینند.

برای مشاهده بخشی از آلبوم و تماس با این کلکسیونر به این آدرس مراجعه کنید.

http://pahlavi.rr.nu

  1. eghtesadesabz
  2. 2009/09/16 در 19:39

    به نظر من داشتن چنين ثروتي در عين زيباييش چندان هم خوب نيست. مجموعه ي نفيس و زيباي ايشون رو ارزشمند ميشمارم اما حاضر نيستم هرگز چنين چيز باارزش و گراني داشته باشم ولي نتونم از خونه بيرون برم يا همش از ترس اينكه ازم ندزدنش يا بلايي سر من و گنجينم نيارن نه خواب خوش داشته باشم و نه زندگي آرام!
    فكر مي كنم ميلياردر نبودن و نداشتن همچين گنجينه هايي در بعضي جهات با داشتن آرامش و راحتي خيال برابري مي كنه!
    مجموعه هاشون رو توي سايتشون ديدم. جالبه كه قصد فروششون رو كردن! اميدوارم مشتري مناسب پيدا كنن و به اهداف نيكشون برسن!
    از انتشار مطلب جالبتون ممنونم.
    شاد باشيد

    • 2009/09/19 در 01:18

      تشکر میکنم. حرف شما کاملا صحیحه.

  3. houshang
    2009/09/16 در 19:19

    khob shod tambrhei ghimati nadaram va khoshalam va jahan gardy mi konam zan khareji ham daram ke bahash tamame jahan ra taghriban dydam,

  4. علی
    2009/09/16 در 19:02

    درود،

    من ۹ سال پیش از یک نمایشگاه تمبر در شهر کبک‌سیتی کانادا دیدن میکردم چند تا تمبر کهنه ایرانی‌ را به قیمت نا‌چیزی خریدم اگر دوستت یا خوده شما دوست داشته باشید میتوانم نگار‌ها این تمبرها برای ارزیابی برایتان بفرستم.من چندان شناختی‌ از تمبر ندارم.

    با سپاس،

    علی‌- تورنتو کانادا

  5. 2009/09/16 در 18:47

    aziz mohtaram
    man tedadi az in tamber re daram wa mychastam dar bare an ba shoma sohbat konam
    ma myhkamam tambr ha ra barye adamhae ke nyaz be komk darnd befrosham

  1. 2009/09/17 در 00:18

پاسخی بگذارید

